جوش شیرین بر التهاب و پاسخ به انسولین در دیابت نوع 2 تاثیر می گذارد

24 ژوئن 2019- تحقیقات اولیه نشان می دهد که جوش شیرین بر التهاب و پاسخ به انسولین در دیابت نوع 2 تاثیر می گذارد. یافته های این تحقیق در کنفرانس "کنترل عملکرد کلیوی در سلامت و بیماری" که توسط انجمن فیزیولوژیکی آمریکا (APS)و انجمن نفرولوژی آمریکا(ASN) برگزار گردید، ارائه شد.

به نظر می رسد التهاب ناشی از چاقی باعث ایجاد مقاومت به انسولین می شود و ناتوانی بدن در پاسخ به انسولین بطور صحیح(مقاومت به انسولین) می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود. سیستم ایمنی از جمله طحال( یک عضو کوچک که در پشت معده قرار دارد)، در هنگام بروز التهاب مزمن فعال می شوند.

تحقیقات قبلی بر روی موشهای صحرایی سالم نشان داد که خوراندن محلول سدیم بی کربنات سدیم (جوش شیرین) به آنها، باعث می شود سلول های اختصاصی مفروش کننده ی لوله ی گوارش (سلول های مزوتلیال) به طحال سیگنالی را برای تولید سلول های ایمنی ضد التهابی بیشتر ارسال کنند. با این حال، محققان نوشتند: اثر ضد التهابی جوش شیرین، هنوز در یک مدل التهاب سیستمیک مزمن مانند دیابت نوع 2 بررسی نشده است.

در یک تحقیق جدید، محققان یک مدل موش صحرایی مبتلا به دیابت نوع 2 را با افزودن جوش شیرین به  آب آشامیدنی آنها مطالعه کردند. پس از سه هفته، در حیوانات دیابتی اختلالی در پاسخ به انسولین در مقایسه با یک گروه کنترل(موشهای صحرایی سالم)، مشاهده شد که می تواند نشان دهنده ی کاهش توانایی بدن موشهای دیابتی در پاسخ به انسولین به طور صحیح باشد. اما مستقل از پاسخ منفی انسولین، محققان اثرات مثبتی را نیز در موشهای دیابتی مشاهد نمودند. طحال موشهای درمان شده با سودا(جوش شیرین) سلول های ضد التهابی بیشتری را تولید کرده و بنابراین ایمنی بدن آنها، حتی اگر سلول های مزوتلیالی از ارسال سیگنال جلوگیری کنند، افزایش می یابد.

این نتایج به ظاهر متضاد یعنی: بدتر شدن مقاومت به انسولین و افزایش عملکرد سیستم ایمنی نشان می دهد که "اثر بیکربنات سدیم بر پاسخ به انسولین به واسطه ی التهاب نیست، بلکه می تواند به اثرات منفی بار قلیایی مربوط باشد".  Elinor Mannon، از کالج پزشکی جورجیا در دانشگاهAugusta  و اولین نویسندۀ این مطالعه، توضیح داد: افزایش بار قلیایی به ترکیب شیمیایی جوش شیرین بر می گردد.

گرچه این تحقیق هنوز در مراحل اولیه ی خود است، اما یافته های آن نشان می دهد که خاصیت قلیایی جوش شیرین ممکن است اثرات متابولیکی جداگانه ای از پاسخ ایمنی مثبت آن به وجود آورد، این موضوع می تواند در فهم اثرات بیکربنات سدیم بر کل بدن مهم باشد.

الینور مانون، کاندیدای دکترا از دانشکده پزشکی جورجیا در جلسه ی " عواقب کلیوی چاقی، سندرم متابولیک و دیابت" سخنرانی خود را با عنوان "مصرف محلول خوراکیNaHCO3 ، پاسخ به انسولین را در موشهای صحرایی مبتلا به دیابت نوعدو مختل می کند" ارائه کرد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190624/Baking-soda-affects-inflammation-and-insulin-handling-in-type-2-diabetes.aspx